01 mars 2010

Idag är det Elvira

Idag har Elvira namnsdag!

Elvira är med på topp 100-listan bland namn, placering 38 förra året. I Sverige finns det 13336 tjejer som heter så, i Skåne 1512 st och i Höganäs kommun 27 st.

Hur jag kom på namnet Elvira kommer jag inte ihåg, troligen läste jag det nånstans, i nån tidning eller i almanackan, och tyckte det var fint och coolt. Har skrivit upp namn i min kalender rätt länge när jag kommit på nåt fint, och i 2009 års fanns det med på listan men inte i 2008 så det var ett av de "nyare" på min lista. Detta var i stort sett det enda namn som både jag och Jonas tyckte om till 100%. Det lutade åt Elvira rätt länge men vi bestämde oss helt strax efter hon kommit ut, när vi fortfarande låg på förlossningen. Det kunde annars blivit Siv, Eden, Molly, ja jag hade hur många tjejnamn som helst men det blev Elvira!

Vad skulle era barn hetat om det inte blev det det blev?

2 kommentarer:

Tinne sa...

Grattis på namnsdagen Elvira. Ja tyckte de var ett bra val, hon ser ut som en Elvira tycker jag.
Patrice skulle heta Jason om hon var en pojke. Men av flicknamnen valde vi mellan Freja och Amanda och Patrice :)

Linda sa...

Filippa skulle hetat sixten om hon var en pojke, annars funderade vi på Ida(som det blev i andra namn..)
Sixten skulle hetat majken om det var en flicka...